2025. gadā Eiropas ostas saskaras ar spēcīgiem sastrēgumiem, ko izraisa jaunas kuģu alianses, streiki un pārslogoti konteineru laukumi. Rakstā apskatītas galvenās problēmas un ieteikumi, kā pārvadātāji var mazināt riskus.
Pēdējos mēnešos Eiropas kravu pārvadājumu nozare piedzīvo nopietnu pārbaudījumu – lielie ziemeļu un Vidusjūras ostu mezgli ir pārslogoti. To izraisa vairāki vienlaicīgi faktori.
Kas izraisa sastrēgumus?
- Jaunas kuģu alianses: Maersk un Hapag‑Lloyd ievieš „Gemini Cooperation” pakalpojumus, kamēr MSC izstājas no 2M alianses un veido neatkarīgu tīklu. Pārejas periodā vairākas līnijas darbojas paralēli, kas rada papildu noslodzi
- Streiki un darba strīdi: Francijas ostas, piemēram, Le Havre, saskaras ar ostu darbinieku streikiem, kas paralizē darbību. Hamburgā laivu piloti ir organizējuši akcijas, kuru dēļ kuģiem jāgaida vairākas dienas
- Pārslogoti konteineru laukumi un iekšzemes pārvadājumi: Roterdamā, Hamburgā, Antverpenē un Le Havre termināli ir gandrīz pilnībā noslogoti; vidējais gaidīšanas laiks baržām Antverpenē sasniedz 75 stundas. Zems ūdens līmenis Reinas upē samazina baržu ietilpību, kā rezultātā tiek ieviesti papildu piemaksas par konteineru pārvadājumiem
- Vidusjūras ostu problēmas: Pirejā galveno kuģu gaidīšanas laiks ir ~4,4 dienas, bet Feeder kuģiem – 6 dienas; Itālijas ostās kā Dženovā un La Spezijā kavējumi sasniedz ~4 dienas.
Kādi ir risinājumi?
- Savlaicīga vietu rezervēšana un fleksibilitāte: UPS eksperti iesaka nosūtītājiem rezervēt vietu kuģiem pēc iespējas agrāk un būt gataviem izmaiņām maršrutos, jo pārvadātāji veic „blank sailings” un izlaiž ostu pieturas, lai mazinātu kavējumus.
- Alternatīvi transporta ceļi: Ziemeļeiropas sastrēgumu dēļ uzņēmumiem jāizvērtē Vidusjūras ostas vai kombinētie transporta risinājumi (dzelzceļš + auto), lai apietu pārslogotos mezglus.
- Svarīga komunikācija ar piegādes partneriem: Sakarā ar daudzajiem faktoriem (streiki, laikapstākļi, ūdens līmeņa svārstības) nepieciešams cieši sadarboties ar loģistikas partneriem un izmantot reāllaika datu risinājumus, lai savlaicīgi pārplānotu kustību.
Ko tas nozīmē pārvadātājiem Latvijā?
Lai gan Latvijas osta nav tieši minēta, sastrēgumi lielajās Eiropas ostās ietekmē visus Baltijas uzņēmumus. Kravas, kas ceļo caur Roterdamu vai Hamburgas mezgliem, saskarsies ar ilgāku tranzīta laiku un papildu izmaksām. Tāpēc būtiski plānot lielāku piegādes laika rezervi, izvēlēties uzticamākas ostas un ciešāk sadarboties ar partneriem.