Ilgtspējība un tehnoloģijas loģistikā – 2025. gada galvenie virzieni

Loģistikas nozare 2025. gadā piedzīvo pāreju uz ilgtspējīgiem un digitalizētiem risinājumiem. Apskatām svarīgākās tendences – no e‑komercijas izaugsmes un AI tehnoloģijām līdz nulles emisiju transportam un oglekļa kredītiem. Globālās spriedzes un...

Loģistikas nozare 2025. gadā piedzīvo pāreju uz ilgtspējīgiem un digitalizētiem risinājumiem. Apskatām svarīgākās tendences – no e‑komercijas izaugsmes un AI tehnoloģijām līdz nulles emisiju transportam un oglekļa kredītiem.

Globālās spriedzes un ekonomisko svārstību laikā daudzi loģistikas uzņēmumi Eiropā orientējas uz tehnoloģijām un ilgtspējību kā konkurētspējas pamatu. NTT DATA analīze iezīmē vairākus virzienus.

Nozares un tehnoloģiju tendences

  • Mērena izaugsme un darbaspēka izaicinājumi: Eiropas transporta un loģistikas nozare 2025. gadā pieaugs par aptuveni 2 %. Turpmāku attīstību kavēs darbaspēka trūkums un nepieciešamība uzlabot darbinieku darba apstākļus.
  • E‑komercijas uzplaukums: Gandrīz puse nosūtītāju atzīst, ka klienti sagaida piegādi 48 stundu laikā. Tas liek uzņēmumiem izvietot mazākus, modulārus noliktavu centrus tuvāk klientiem un optimizēt pēdējās jūdzes piegādes.
  • Digitalizācija un AI: Uzņēmumi arvien vairāk ievieš automatizāciju un mākslīgā intelekta risinājumus, lai uzlabotu noliktavu pārvaldību, maršrutu plānošanu un piegādes precizitāti. NTT DATA pētījumā 51 % ražotāju plāno ieviest ģeneratīvo AI lēmumu pieņemšanas sistēmas.
  • Datu kvalitāte un pārvaldība: Lai AI rīki nodrošinātu atdevi, uzņēmumiem jāievieš labākas datu vākšanas un uzglabāšanas sistēmas.

Ilgtspējības virzieni

  • Sustainability kā biznesa stratēģijas daļa: Baxter Freight norāda, ka 2025. gadā ilgtspējība kļūst par neatņemamu uzņēmumu stratēģijas daļu; klienti arvien vairāk pieprasa videi draudzīgus risinājumus. 80 % pircēju ir gatavi maksāt vairāk par produktiem, kas ražoti un piegādāti ilgtspējīgi.
  • Infrastruktūra un alternatīvā enerģija: ES mērķis ir līdz 2030. gadam izveidot 3 miljonus uzlādes punktu elektriskajiem transportlīdzekļiem; šobrīd to ir ~0,5 miljona. Apvienotā Karaliste piešķīrusi 31,8 miljonus sterliņu mārciņu ūdeņraža kravas automašīnām un uzpildes stacijām. Pilsētās tiek testētas elektromagnētisko ceļu tehnoloģijas, kas ļauj smagajiem auto uzlādēties braukšanas laikā.
  • Oglekļa kredītēšana: Tā kā pieprasījums pēc nulles emisiju pārvadājumiem pārsniedz pieejamo infrastruktūru, strauji attīstās oglekļa kredītu tirgus. Tas ļauj uzņēmumiem kompensēt savas emisijas, finansējot citus emisiju samazināšanas projektus. 2025. gads var kļūt par „oglekļa kredītu gadu”, radot tiltu starp fosilajiem un nulles emisiju risinājumiem.

Praktiski ieteikumi uzņēmumiem

  • Veidojiet elastīgu piegādes ķēdi: Diversificējiet piegādātājus un noliktavu atrašanās vietas, lai mazinātu politisko un klimatisko risku ietekmi.
  • Investējiet digitalizācijā: Sāciet ar nelieliem pilotprojektiem – piemēram, automatizētiem krājumu risinājumiem vai maršrutu plānošanas rīkiem – un pakāpeniski mērogiet tehnoloģiju ieviešanu.
  • Nosakiet ilgtspējības mērķus: Definējiet izmērāmas CO₂ samazināšanas mērķus, ieviesiet atjaunojamo enerģiju noliktavās un pārejiet uz elektro vai ūdeņraža autoparku.
  • Izglītojiet darbiniekus: Automatizācija nenozīmē darbinieku aizstāšanu; nepieciešami apmācību un kvalifikācijas celšanas pasākumi, lai cilvēki spētu sadarboties ar jaunajām tehnoloģijām.

Kopsavilkums

Ilgtspējīgas un digitālas piegādes ķēdes nav vairs nākotnes koncepcija – tās ir nepieciešamība, ko diktē gan patērētāju pieprasījums, gan likumdevēju prasības. 2025. gadā uzņēmumiem būs jāpielāgojas straujām klimata, tehnoloģiju un tirgus izmaiņām, lai saglabātu konkurētspēju.