Tarifi un politika kravu pārvadājumos – kā orientēties 2025. gada svārstīgajā tirgū

2025. gada tarifu karš un jaunas regulas ietekmē globālo kravu pārvadājumu tirgu. Rakstā aplūkotas galvenās izmaiņas un ieteikumi, kā uzņēmumiem pielāgoties. Pasaules tirdzniecības politika 2025. gadā ir ļoti mainīga – atcelti un...

2025. gada tarifu karš un jaunas regulas ietekmē globālo kravu pārvadājumu tirgu. Rakstā aplūkotas galvenās izmaiņas un ieteikumi, kā uzņēmumiem pielāgoties.

Pasaules tirdzniecības politika 2025. gadā ir ļoti mainīga – atcelti un atjaunoti tarifi, jaunie maksājumi kuģiem, kā arī nozīmīgi infrastruktūras un tirdzniecības līgumu notikumi. Tāds klimats rada nevienmērīgu pieprasījumu un cenu svārstības.

Tarifu politika un tās sekas

  • Tarifu pauzes un to pagarinājumi: ASV no 14. maija uz 90 dienām noteica tarifu pauzi Ķīnas importam, bet augustā šo pauzi pagarināja vēl par 90 dienām, jo sarunās Stokholmā tika panākts progress. Tarifu likme 10 % apmērā paliek spēkā; līdzīgas izmaiņas veic arī Ķīna.
  • Kuģu nodevas un alianses: No 2025. gada 14. oktobra ASV plāno piemērot nodevas par Ķīnā būvētiem kuģiem, no 18 USD par tonnu līdz 120 USD par konteineru, turklāt nodevas ik gadu paaugstināsies. Maersk jau paziņojis, ka neplāno šos papildu izdevumus pārlikt uz klientiem un izvairīsies izmantot Ķīnā būvētus kuģus ASV maršrutos. Šāda taktika var novest pie kuģu pārdales citiem maršrutiem, palielinot sastrēgumus citās ostās.
  • Tarifi un kapacitātes svārstības: UPS ziņojums norāda, ka transatlantisko kapacitāti ietekmē nepastāvīgi tarifi; laikā, kad aprīlī ASV importētāji kavēja sūtījumus, pārvadātāji pārdalīja kuģus citās līnijās, bet jūnijā, gaidot pieprasījuma pieaugumu, kapacitāte atkal palielinājās.
  • Tarifu ietekme uz gaisa kravu: Jūlijā globālais gaisa kravu apjoms pieauga par 5 % gadā, jo uzņēmumi izmantoja aviāciju, lai apietu ASV tarifus. Spot cenas vidēji samazinājās līdz 2,55 USD/kg; no Dienvidaustrumāzijas uz Ziemeļameriku cenas kritās par 16 %. Xeneta eksperti norāda, ka neskaidrība attiecībā uz tarifiem ir viens no retajiem faktoriem, kas šobrīd atbalsta gaisa pārvadājumu pieprasījumu.

Stratēģijas, kā pielāgoties

  • Diversifikācija: Tarifu radītā nenoteiktība mudina uzņēmumus meklēt alternatīvus piegādes avotus. Piemēram, Walmart atvēris pilna konteineru pārvadājumu līniju no Vjetnamas (Hošimina un Haiphonga) uz ASV, nodrošinot alternatīvu piegādi ārpus Ķīnas.
  • Piegādes ķēdes elastība: Importētājiem jāseko līdzi jaunākajām tarifunu un nodevu izmaiņām un jāizmanto dažādu pārvadātāju un maršrutu kombinācijas, lai samazinātu riskus.
  • Iekšējās procedūras un konsultācijas: Jaunā politika, piemēram, FDA regulētās preces jāiesniedz pārskatīšanai pirms ievešanas un alumīnija izstrādājumiem var tikt piemēroti 200 % tarifi, ja nav atbilstošas izcelsmes informācijas. Uzņēmumiem nepieciešama profesionāla muitas konsultāciju palīdzība un datu pārvaldība.

Noslēgumā

Tarifu un politikas izmaiņas turpina radīt haosu kravu pārvadājumu nozarē, ietekmējot gan jūras, gan aviācijas segmentu. Uzņēmumiem ir būtiski ieviest elastīgas piegādes stratēģijas, meklēt alternatīvus avotus un rūpīgi sekot līdzi likumdošanas jaunumiem, lai savlaicīgi pielāgotu izmaksas un kapacitāti.